Firma vykupuje väčšinou oceľový šrot a farebné kovy. Niektoré prevádzky
má prispôsobené na spracovanie starých vozidiel alebo elektroodpadu,
ktorého objem každoročne prudko narastá. „Ročne spracujeme 40.000 ton
ocele, 500 ton farebných kovov a 1500 ton skla. Máme najmodernejšie
linky na spracovanie kovových odpadov a farebných kovov. Robíme aj
služby pre veľké podniky - environmentálne, kde im pomáhame nielen
logisticky, ale aj s likvidáciou odpadu,“ podotkol riaditeľ.
Pavlík priblížil samotný proces výkupu starých vozidiel od občanov.
Zaškolený pracovník komplexne skontroluje vozidlo, či obsahuje všetko,
čo má mať. Podmienkou je, aby malo minimálne 90 percent svojej váhy. V
aute nesmú chýbať autobatéria, katalyzátor, baterka, motor, prevodovka a
pneumatiky. Po kontrole firma zabezpečí elektronické odhlásenie na
polícii. Vozidlo následne putuje do haly, kde sa odsajú všetky tekutiny a
odoberie sa baterka. V suchom stave sa vozidlo ďalej posúva na
demontáž, kde sa jednotlivé druhy odpadov triedia. Riaditeľ zdôraznil,
že asi len päť percent z váhy vozidla sa dostane na komunálny odpad.
Spoločnosť pripravuje do budúcna aj linky na výrobu nanoskla,
spracovanie stavebných odpadov a elektrotechnického odpadu. Od 1. júla
by mala byť spustená nová technológia na likvidáciu a spracovanie
katalyzátorov. Riaditeľ v tejto súvislosti pripomenul, že firma striktne
žiadne katalyzátory jednotlivo nevykupuje. „K nám nemôže prísť
človek a doniesť samotný katalyzátor. Každý katalyzátor je
zaregistrovaný, je na ňom vyrazené číslo. Katalyzátory sa skôr skupujú
zo zahraničia alebo ich dodávajú špecializované firmy,“ skonštatoval.
Zberne odpadov sú podľa jeho slov odsudzované za podporu krádeží, ale
to sa už medzičasom výrazne zmenilo. V prípade, že do areálu zablúdi
nejaký podozrivý materiál, ihneď je kontaktovaná polícia. „Ako jedna z
mála firiem máme osadenú bránu na rádioaktivitu, to znamená, že keby aj
dorazil akýkoľvek druh rádioaktívneho materiálu, všetko dokážeme
zachytiť hneď pri vstupe,“ doplnil Pavlík.
Firma Kovozber má svoje pobočky vo ôsmich mestách na Slovensku.
Zamestnáva 60 ľudí a v prípade rozšírenia pribudne na každej linke päť
až desať nových ľudí. Zaoberá sa recykláciou medi, hliníka, železa,
plastu, pneumatík a skla, ktoré sa spracovávajú na granulačných linkách.
Spoločnosť sa takisto venuje aj recyklácii stavebných výplní okien a
dverí zo všetkých druhov materiálov.